Klimatizácia a ako ju používať
Nové auto bez klimatizácie je v dnešnej dobe prakticky nepredajné. Preto ju aj nájdeme v 99% v štandardnej výbavy vo vozidle. Viete však, čo okrem chladenia vzduchu klíma robí?

V skratke; klimatizáciu treba používať v dvoch prípadoch : keď je nám teplo a keď máme v aute vlhko.

Klimatizácia pracuje v podstate na rovnakom princípe ako kuchynská chladnička. Kompresor, ktorý je poháňaný motorom stláča chladiaci plyn, ktorý sa zahreje, následne je pod tlakom schladený na nižšiu teplotu, následkom čoho je pri opätovnom rozpínaní podstatne chladnejší. 

Okrem chladiaceho efektu má však klimatizácia aj odvodňovací efekt na vzduch vo vozidle. Tento efekt je vhodné využiť, pokiaľ máme zvnútra zahmlené alebo zarosené sklá, prípadne je vo vozidle nežiadúca vlhkosť. Odvodňovací efekt si však netreba pliesť so sušivým efektom; ak sa Vám v aute vyleje minerálka, klimatizácia ju sama rozhodne nevysuší.

Je zbytočné klimatizáciu používať pri nízkych vonkajších teplotách kedy netreba vozidlo chladiť alebo sušiť. Jediný efekt je nežiadúce dlhšie ohrievanie motora a zvýšená spotreba. Takmer každý nový automobil po stlačení tlačidla ''AUTO'' samo zapne klimatizáciu. Je dobrým zvykom klímu opätovne vypnúť, aby sme predošli zbytočnému dlhému ohrievaniu vozidla a zvýšenej spotrebe.

Prehnané používanie klimatizácie môže spôsobiť suchú pleť, rôzne podráždenie dýchacích ciest, zahlienenie (najmä pri fúkaní priamo na tvár), v extrémnych prípadoch až zápal nervov a dočasné odumretie tváre.

Servisovanie klimatizácie (odporúča sa raz ročne) spočíva v kontrole tesnosti potrubia s chladiacim agentom, kontrole hmotnosti náplne chladiva a prípadné doplnenie chladiva. Chladivo okrem samotného plynu obsahuje aj UV farbu ktorá slúži na detekciu prípadných netesností v potrubí klimatizácie a taktiež mazivo ktoré udržuje kompresor klimatizácie lubrikovaný. Ak je v systéme málo chladiva, prípadne chladivo chýba úplne, dôjde k zadretiu kompresora klimatizácie, čoho oprava sa pohybuje v rádoch tisícok eur.


Geometria kolies
Geometriu kolies odporúčame vykonávať 1-2 krát ročne, na čo by mal dozerať správca vozového parku. Nastavenie geometrie určuje smerovanie predných a zadných kolies pri jazde rovno a pri zatáčaní. Pri niektorých vozidlách je možné nastavovať aj uhol odklonu a závleku, čo však pri väčšine komerčných vozidiel nie je potrebné a ani možné nastaviť. Najdôležitejšie parametre geometrie koles sú teda zbiehavosť, prípadne rozbiehavosť.

Zbiehavosť a rozbiehavosť majú priamy vplyv na jazdné vlastnosti vozidla, ale hlavne na spotrebu pohonných hmôt a predčasné opotrebenie pneumatík. Nesprávna geometria náprav môže zvýšiť spotrebu vozidla o 7 až 10%.

Niektoré vozidlá pri nastavovaní geometrie vyžadujú špeciálne prípravky alebo postupy pri nastavovaní. Autoservisy resp. pneuservisy tieto požiadavky často ignorujú z dôvodu absencie špeciálnych prípravkov alebo si skrátka chcú prácu uľahčiť. Napríklad pri nastavení geometrie pri niektorých typov vozidiel BMW výrobca vyžaduje plnú nádrž a zaťaženie zadných sedačiek váhou 60 kg. Bez dodržania týchto požiadaviek od výrobcu nebude geometria nikdy nastavená 100%-ne.

Náklady spôsobené nesprávnou geometriou kolies môžu spoločnosť stáť aj niekoľko tisícok eur ročne - zbytočne spotrebované PHM, opotrebovanie pneumatík a taktiež zvýšené opotrebenie prvkov nápravy.

Back to Top